REGULAMIN ORGANIZACYJNY
PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO INTEGRACYJNEGO NR 32
„TĘCZOWA DOLINA”
W SŁUPSKU
UL. KASZTANOWA 1
76-200 SŁUPSK
Słupsk, 03.10.2011 roku
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- 1
- Regulamin organizacyjny określa strukturę wewnętrzną przedszkola publicznego integracyjnego nr 32 im. „Tęczowa Dolina” w Słupsku oraz zasady jego funkcjonowania.
- 2
- Przedszkole jest placówką publiczną prowadzoną przez Miasto Słupsk.
- Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność jest finansowana przez Miasto Słupsk oraz rodziców w formie opłat stałych za pobyt dziecka w przedszkolu poza wymiar zajęć.
- Przedszkole jest jednostką budżetową powołaną do wychowania i nauczania w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Kierownikiem przedszkola jest dyrektor.
- 3
- Cele przedszkola:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe,
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek,
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych,
7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych,
8) wprowadzenie dzieci estetycznych świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,
10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
- Zadania przedszkola:
1) kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych,
2) kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku,
3) wspomaganie rozwoju mowy dzieci,
4) wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia,
5) wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci,
6) wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych,
7) wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem,
8) wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec,
9) wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne,
10) wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych,
11) pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i atmosferycznych unikaniu zagrożeń,
12) wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt,
13) wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną,
14) kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania,
15) wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
- Przedszkole organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną, która polega na:
1) rozpoznawaniu możliwości psychofizycznych,
2)rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanków wynikających w szczególności z:
- a) niepełnosprawności
- b) niedostosowania społecznego
- c) zagrożenia niedostosowaniem społecznym
- d) szczególnych uzdolnień
- e) specyficznych trudności w uczeniu się
- f) zaburzeń komunikacji językowej
- g) choroby przewlekłej
- h) sytuacji kryzysowych lub traumatycznych
- i) niepowodzeń edukacyjnych
- j) zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową wychowanka i jego rodziny, sposobem spędzenia czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi
- k) trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą
- l) innych potrzeb dziecka
ROZDZIAŁ II
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
- 4
- Strukturę organizacyjną przedszkola stanowią:
1) kierownictwo przedszkola – dyrektor
2) personel pedagogiczny
3) personel administracyjny:
- a) główny księgowy
- b) samodzielny referent ds. administracyjno-gospodarczych
- c) referent ds. administracyjno-gospodarczych
4) personel obsługowy:
- a) kucharz
- b) pomoce kuchenne
- c) woźne oddziałowe
- d) konserwator
- 5
- Personel przedszkola podlega bezpośrednio dyrektorowi.
- Podział zadań na poszczególne stanowiska pracy określają zakresy obowiązków zatwierdzone przez dyrektora.
- Wielkość zatrudnienia w przedszkolu ustala dyrektor zgodnie z przepisami oraz w porozumieniu z organem prowadzącym.
- 6
- Przedszkole jest placówką publiczną czynną od 1 września do 30 czerwca następnego roku, z przerwą wakacyjną w lipcu i sierpniu / w czasie przerwy wakacyjnej czynne są przedszkola dyżurujące/.
- Przedszkole czynne jest od poniedziałku do piątku w godzinach 6.30 do 16.30.
- Przyprowadzanie i odbieranie dzieci odbywa się w godzinach zadeklarowanych przez rodziców w umowie o świadczeniu usług.
- Dziecko w przedszkola przebywa w tzw. oddziałach wiekowych.
- W poszczególnych oddziałach wiekowych realizowany jest program wychowania przedszkolnego zatwierdzony przez dyrektora przedszkola na wniosek nauczyciela/li, programy innowacyjne, nowatorskie projekty do pracy z dziećmi.
- Szczegółową organizację pracy w danym roku szkolnym określa „Arkusz organizacyjny przedszkola” zatwierdzony przez organ prowadzący.
- Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia dla poszczególnych grup wiekowych zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną.
- W przedszkolu mogą odbywać się zajęcia dodatkowe organizowane na życzenie rodziców i przez rodziców opłacane.
- Dziecko do przedszkola powinno być przyprowadzane i odbierane przez osoby dorosłe /rodziców, prawnych opiekunów lub osoby pisemnie do tego upoważnione/.
- Dziecko przyprowadzane do przedszkola powinno być zdrowe i czyste.
- Dyrektor przedszkola ma prawo skreślić dziecko z listy w przypadku zalegania z odpłatnością przekraczającą jeden miesiąc.
ROZDZIAŁ III
ZASADY FUNKCJONOWANIA PRZEDSZKOLA
- 7
- Przedszkole działa w oparciu o następujące zasady:
1) praworządność
2) służebność wobec społeczności
3) racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym
4) jednoosobowego kierownictwa
5) kontroli wewnętrznej
6) podziału zadań pomiędzy personelem pedagogicznym a administracyjno-obsługowym
7) wzajemnego współdziałania
8) pozytywnej komunikacji.
- 8
- Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa oraz tworzy warunki umożliwiające dzieciom osiągnięcie gotowości szkolnej.
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi i zapewnia im bezpieczeństwo dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności: zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem placówki.
- 9
- Pracownicy przedszkola w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań kierują się przepisami prawa, do przestrzegania których są zobowiązani.
- 10
- Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny, z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności w zarządzaniu mieniem przedszkola.
- Zakupy i inwestycje są realizowane po wyborze najkorzystniejszej oferty, zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych.
- 11
- Przedszkolem kieruje dyrektor i wykonuje zadania przy pomocy pracowników administracyjnych , którzy ponoszą odpowiedzialność przed dyrektorem za realizację swoich zadań.
- Pracownicy przedszkola są zobowiązani do współdziałania ze sobą, a w szczególności w zakresie wymiany informacji i wzajemnych konsultacji.
- Pracownicy realizują zadania wynikające z przepisów prawa i regulaminów.
ROZDZIAŁ IV
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- 12
- Postanowienia powyższego regulaminu obowiązują wszystkie podmioty mające wpływ na wychowanie i edukację dziecka / rodziców, prawnych opiekunów i pracowników przedszkola/.
- Regulamin może ulec zmianom w miarę potrzeb zaistniałych w funkcjonowaniu i organizacji pracy przedszkola.